SuzanneAruba.reismee.nl

De sfeer en werkwijze in het ziekenhuis op Aruba!

Voor mijn collega's en alle andere geïnteresseerden ;) is het misschien leuk om nog wat te lezen over het ziekenhuis op Aruba.

Het ziekenhuis is heel dichtbij mijn appartement, zo'n drie minuten met de auto. Lopen gaat niet, de wegen en de bevolking zijn hier niet op aangepast. Ook lopen er snachts en smorgens vroeg overal zwerfhonden rond, vaak lopen ze in groepjes en dan ben je niet veilig. Als je al langzaam met je auto rijd gaan ze om je auto heen lopen en blaffen.
Ik werk op de afdeling snijdend drie, voornamelijk vaatchirurgie, ge-chirurgie, traumachirurgie en wat kleinere ingrepen.
De kamers bestaan uit vier zespersoonskamers en drie eenpersoonskamers. Maar ze hebben niks te klagen want ze hebben wel een kamer met zeezicht. Ook zien ze veel vaker verpleging dan de mensen op 1 of 2 persoonskamers.
Mijn afdeling is verdeeld in twee units, de vieze en de schone kant.
Op de vieze kant liggen de vieze wonden. Dat houdt dus in dat ik daar twee zespersoonskamers heb en drie eenpersoonskamers. Op de grote kamers liggen bijna alleen maar vaatpatienten met bedreigde benen. Alle patiënten hebben dan ook diabetes en gemiddeld liggen er ongeveer5 tot 7patiënten met een VAC systeem.
Aan de schone kant liggen gepande ok's zoals gastric bypass, paar buik ok's maar ook kleinere ingrepen en daar liggen ook de trauma patiënten.
Traumapatienten zijn hier anders dan bij ons. Hier zijn vrijwel geen bejaarde mensen met heupfracturen, maar voornamelijk (auto) ongevallen of mishandeling, ook regelmatig door beroving.
Ook spreken niet alle mensen Papiaments, Nederlands of Engels. Er zijn aardig wat mensen hier illegaal op het eiland vanuit Venezuela. Deze mensen spreken dan alleen Spaans en zijn niet verzekerd. Dat houdt dus in dat als ze met ontslag gaan wij iemand van de financiën moeten bellen en die komt dan eerst een betalingsregeling kortsluiten met de patiënt.
We hadden laatst een mevrouw, rond de 55 jaar die naaister was in Venezuela en tijdelijk op Aruba verbleef om te werken. Op de een of andere manier heeft ze haar duim verloren in een snijmachine oid. Ze had hier geen familie en zonder duim kan ze waarschijnlijk niet meer haar beroep uitvoeren. Deze mw was ontroostbaar en moest terug naar Venezuela, zonder familie, geld en waarschijnlijk ook zonder werk.
Er zit best veel verschil tussen rijk en arm op het eiland. Een Spaans sprekends meneer, vermoedelijk ook uit Venezuela krijgt geen bezoek en dus ook geen schone kleren. Ik zie dat de overbuurman zijn T-shirt aan hem weg geeft. Een geretardeerde mw krijgt 1 keer in de week bezoek van haar familie, haar familie is namelijk erg arm en kan het zich maar veroorloven om 1 keer per week met de bus naar het ziekenhuis te komen.
Ook hebben wij regelmatig patiënten vanuit Bonaire. Daar is het ziekenhuis nog veel kleiner en worden een aantal behandelingen daar niet uitgevoerd. Vanuit Aruba plaatsen wij weer regelmatig patiënten over naar Curaçao voor bepaalde behandelingen. Het is overigens wel heel gezellig op de patiëntenkamers. De zes persoonskamers zijn tijdens bezoekuur erg druk maar iedereen op Aruba kent elkaar vaak wel via via. Ze hebben ook vaak dezelfde achternaam, daarom noemen wij iedereen bij de voor-en achternaam. Het is geen familie, maar er zijn hier een aantal achternamen die heel vaak voorkomen. Ook dat gaat in het Papiaments, señora of señor en dan voornaam en achternaam. Eigenlijk gaat bijna alles wel in t Papiaments, ik groet ze in het Papiaments en vraag hoe het gaat. Ook als ze tijdens de verzorging moeten draaien moet ik dat in het Papiaments vragen. Ik spreek nu alleen losse woordjes, hele zinnen is nog wat lastig maar als ik er dushi, dudu,señora achter zeg komen die losse woordjes al wat vriendelijker over dan alleen draaien (bira) andere kant (otrobanda), beetje meer (tiki mas).
De patiënten gaan vaak wel even bij elkaar zitten om een praatje te maken, helpen elkaar met kleine dingetjes zoals eten geven of iets pakken voor iemand die minder mobiel is. Ze vertalen ook vaak voor de mensen die geen Nederlands spreken. Een mevrouw heeft een radio op haar nachtkastje staan die de hele dag aanstaat. Zo is er altijd gezellige muziek op de kamer.
De bedden zijn ouderwets, je moet ze met je voet omhoog pompen en de hoofdsteun moet je ook zelf omhoog trekken. Sommige bedhekkken zijn kapot en worden met een touwtje vast gebonden, fijn voor je rug als je iemand over het hek heen moet wassen.
Tijdens het verzorgen van de patiënten hebben wij allemaal een plastic schort aan. Handschoenen worden regelmatig verwisseld en de wonden worden nauwkeurig verzorgd. Wel fijn want je moet je uniform zelf wassen. Dus als er tijdens werktijd een vlek op komt waar je niet mee kan blijven lopen heb je dus een probleem want je hebt alleen thuis schone pakken.
Nederlands begrijpen is voor veel mensen best lastig. Je moet ook op een andere manier gaan praten. Ik kom u even verschonen, daar snappen ze niks van. Ik kom die pamper wisselen, dat snappen ze perfect! Bent u kortademig snappen ze ook niet, benauwd dan weer wel. Als ze al Nederlands spreken of verstaan is dat vaak maar beperkt.
Niet te moeilijke woorden gebruiken en korte zinnen dan kom je wel een eind.
De specialisten hebben allemaal een eigen gebouw waarin ze hun polikliniek hebben. Deze gebouwtjes staan om het ziekenhuis heen.
De adl zorg is vaak veel werk, veel mensen hebben hulp nodig en veel wondverzorging. Vaak begint de nachtdienst al met patiënten wassen. Meestal als iemand die dag voor ok moet of naar de dialyse. Of als er overdag weinig personeel is zoals in t weekend dan zijn er vaak al een paar patiënten verzorgd door de nachtdienst.
We hebben slechts eén kraan op de afdeling met warm water. Dat is dus sjouwen met gevulde waskommen over de afdeling. De douche heeft geen warme kraan maar de meeste arubanen hebben thuis ook geen warm water. Er is dan ook niemand die over koud/lauw water klaagt. Wel klagen ze over de kou op de afdeling. De airco's staan hoog en ik heb het altijd koud op de afdeling. Vooral in onze overdrachtsruimte/koffiekamer. Daar is het zo koud dat je daar zo kort mogelijk wil zijn. We kunnen helaas de airco's ook niet zelf aanpassen.
De patiënten krijgen tussen de middag warm eten en er staat altijd een kan met ijsblokjes en water op het nachtkastje. Met dit klimaat is het belangrijk dat de mensen goed drinken. Wel zien we hier heel veel hoge bloedsuikers en iedere diabetes patient heeft een slidingscale. Dit is een bijspuitschema voor de insulines. Dus je hoeft nooit de dokter te bellen voor afwijkende bloedsuikers. De hoge bloedsuikers komen voornamelijk door de vaatproblematiek met daarbij een infectie. Maar als ik zie wat een hoeveelheid eten en snoep er op de nachtkastjes ligt speelt dat ook zeker mee. Ze eten hier smorgens vroeg al snacks en bij een helder vloeibaar dieet krijgen ze jelly. Dat is van dat gezoete gelei, die je zo op kan slurpen. Een oud vrouwtje weigert te eten maar als ik haar een lepel jelly geeft zegt ze hmm hopi dushi! Eindelijk dus iets gevonden wat ze wel wil eten.
We hebben een brancardier die voor het patiëntenvervoer zorgt, kweken naar het lab brengt, dossiers naar prescreening brengt of eten gaat halen voor de verpleging in het restaurant. Dit gaat met een walkie talkie. Toen ik dit voor het eerst zag moest ik gelijk denken aan Bassie en Adriaan. Zo old school. Je drukt een knopje in en zegt Roberto ben je daar? En dan krijg ik vaak direct antwoord ja dushi wat kan ik voor je doen? Wel makkelijk want hij is alleen voor de derde verdieping, dus twee afdelingen.
Als patiënten terug van ok komen bellen we geen familie. Het is de bedoeling dat de familie in de wachtruimte voor de ok wacht. Hier staan wat snoep en drankautomaten en na de operatie komt de chirurg meestal even de wachtkamer in om de familie te woord te staan.
Als je een opiaat hebt gepakt dan is het de bedoeling dat je de lege verpakking dus vaak een ampul terug doet in het doosje. Ik moet dus wel tien keer nadenken bij het pakken van opiaten want ik ben zo gewend om de ampul gelijk in de glascontainer te gooien. Blijkbaar vinden ze deze extra controle nodig. Zelfs gebruikte fentanylpleisters worden terug gedaan in de verpakking. Epiduraalpompen hebben hier geen bupi sufenta maar Fentanyl en marcaine. Ook de hb waardes zijn hier anders dan in Nederland. Je moet ze delen door 1.6 dan heb je ongeveer de waarde jn het Nederlands. Ik snapte dus al helemaal niet waarom iemand met een HB van zeven pc's kreeg. Maar daar was ik uiteraard snel achter ;)
Wij krijgen niet veel snoep of chocolade van patiënten zoals Nederland. Ze geven vaak warm eten, bestellen regelmatig pizza voor ons of brengen zelfgemaakt eten.
De ligduur op mijn afdeling zou gemiddeld tien dagen zijn. Mijn idee is dat ze er gemiddeld 30 dagen liggen en sommige nog langer. Alleen de kleine chirurgische ingrepen blijven kort en halen het gemiddelde wat omlaag. Maar ze laten liever iemand wat langer liggen dan te kort. Ook komt het doordat de mensen geen zorg thuis hebben. Familie moet vaak de zorg op zich nemen of ze moeten zelf een privé zuster inhuren. Er zijn een paar verzorgingshuizen, maar deze zijn op 1 hand te tellen. Daar kom je niet zomaar terecht en volgens mij ook niet kosteloos. Dus vaak is ontslag met een open wond of vac pomp lastig. Wel heb je op het eiland twee poliklinieken voor wondzorg. Daar wordt vaak de behandeling overgenomen als het haalbaar is.
De dossiers hier zijn ook anders. Moet verpleegkundig dossier en medisch dossier zit en 1 map. Super handig want je kan gelijk het beleid van de arts lezen. Dus de arts geeft niks mondeling door, tenzij het spoed of belangrijk is. Verder kan je begin van de middag in de map de opdrachten of het beleid vinden. Per dag hebben wij 1 formulier die we in moeten vullen. Een stuk voor de nacht, dag en avonddienst voor de rapportage. Dit vul je ook in via een stappenplan. Dit formulier kan je open klappen en daar kan je je controles en vochtbalans inschrijven. Ook handig voor het lezen van de mappen, je hoeft alleen het stukje van de arts te lezen en het formulier van die dag. Gek genoeg lezen wij bijna nooit mappen. Vaak kijk je tijdens het schrijven nog even wat de vorige dienst heeft opgeschreven. Dit komt omdat er veel informatie op het overdrachtsformulier staat. Hier staat dus ook op wat voor dieet iemand heeft, wat voor infuus en wat het beleid is, welke onderzoeken zijn aangevraagd en een korte samenvatting van het verloop. Deze lijst wordt ook iedere dienst bijgewerkt. Ook hoef je niet te lezen omdat je over het algemeen per dienst max drie nieuwe patiënten heb. Soms helemaal geen nieuwe patiënten. Soms wel fijn want je kent je patiënten dan al wel. Aan de andere kant ben ik niet altijd even blij met de mensen die zo lang blijven liggen.
Wel is het op mijn afdeling altijd druk, pauzes schieten erbij in en overwerken komt vaak voor. Het is dus vergelijkbaar met de werkdruk op mijn afdeling in het asz. Inmiddels heb ik wel geleerd om gewoon tussendoor even wat te eten te pakken tijdens een overdracht of overleg. Gelukkig ben ik bekend met het specialisme dus voor mij was het vrij makkelijk om ingewerkt te worden en kon ik me al snel zelf redden.
Mijn collega's spreken onderling veel Papiaments maar ik vind het niet erg. Het is voor mij ook handig om ze te horen praten want ik versta inmiddels al een aardig woordje Papiaments. Ik weet altijd wel waar het ongeveer over gaat en als ze er erg in hebben proberen ze wel in het Nederlands te praten. Aangezien ze niet alle woorden kennen wordt het dan vaak een mix van Nederlands, Engels en Papiaments. Ze moeten overigens wel de mappen in het Nederlands schrijven en dat gaat ze wel goed af. Ik merk dat ze vaak als ze het over een meneer hebben ze praten over zij of haar. Dat verschil is blijkbaar lastig voor ze. Laatst in de avonddienst kwam het avondhoofd langs. Die komen iedere avond een paar keer langs en kan je bellen bij problemen. Dit zijn over het algemeen ic verpleegkundigen. Hij sprak met een collega over de seh opleiding. Dit gaat via het VU in Nederland. Ook hij zei voordat jullie aan die opleiding gaan beginnen moeten jullie eerst je Nederlandse taal gaan bijspijkeren want anders ga je het heel moeilijk krijgen. Aruba is een land waar ze de Nederlandse taal spreken, ook het ziekenhuis wordt beschreven als een ziekenhuis waar alles Nederlands is. Dat klopt ook wel, dossier en alles wat besteld wordt ed is in het Nederlands. Maar vaak valt het nieuwe Nederlandse collega's tegen dat er zoveel Papiaments gesproken wordt. De bevolking moet dit leren op school en ze houden het erna niet meer bij of zijn laag opgeleid. De chirurgen zijn aardig en kennen iedereen bij naam. Ook hun eigen patiënten kennen ze allemaal uit hun hoofd. Dat komt omdat het zo'n klein eiland is en de mensen vaak jaren bij dezelfde specialist blijven of ook al familie heeft die onder behandeling is. Als er een probleem is met de patiënt dan wordt dit vaak niet opgelost door de zaalarts maar wordt de behandelend chirurg gebeld. Zo had ik van de week een patient met een nabloeding na een wondtoilet. De chirurg werd gebeld en hij kwam terug op de afdeling om een drukberband aan te leggen. Later op de avond bleef het bloeden en de chirurg kwam weer terug naar het ziekenhuis ondanks dat hij al thuis op de bank zat.
Gisteravond was er een alarm bij een vac systeem, de behandelend chirurg werd rond middernacht thuis gebeld. En tot mijn verbazing kwam hij naar het ziekenhuis om het alarm op te lossen. Vanmorgen vroeg stond hij weer op de afdeling. Hij hoorde de pomp weer piepen, gelukkig een volle opvangbeker. Ook dit zal hij wel even oplossen en gaat op zoek naar een nieuwe. Helaas op onze afdeling waren ze op, wederom stond ik vol verbazing te kijken toen hij een kwartiertje later terug kwam met een opvangbeker van de andere verdieping. Dit zijn allemaal handelingen die wij als verpleegkundigen ook gewoon zelf doen maar hier is het heel normaal dat de chirurgen zoveel mee helpen en mee denken.
Kortom, een hectische afdeling waar je het moet doen met de spullen die je hebt maar wel heel gezellig en je echt gewaardeerd wordt.

stèfanie

Weer n completer beeld gekregen van je werk op Aruba! Leuk! Komt er binnenkort kort weer n nieuw verhaal? ;)
succes en veel plezier nog deze laatste twee weken!